در ابتدا لازم است مشتری به طور مشخص سطح حفاظت مورد نیاز خود را تعیین کند چرا که اقدامات انجام گرفته بر روی خودرو کاملاً وابسته به درخواست مشتری است. هر چند در این زمینه استانداردهای مختلفی وجود دارد اما کارشناسان خبره در محل حضور دارند تا به مشتری راهنماییهای لازم را در زمینه سطوح مختلف حفاظتی و البته هزینههای آن بدهند. به عنوان نمونه در درگیریهای خیابانی بین گروههای خلافکار اغلب از اسلحههای کمری، شات گانها و در نهایت سلاحهای خودکار سبک استفاده میشود و در این شرایط شاید نیازی به حفاظت در مقابل بمبهای دستی نباشد. در مقابل سیاستمداران باید در مقابل این نوع حمله نیز محافظت شوند. آنها در این زمینه با بررسی موارد مشابه میتوانند به درستی به خریدار راهنمایی بدهند.
در مرحله اول کار، تمامی بخشهای داخلی کابین را خارج میکنند که شامل رودریها، صندلیها، موکت کف، پوشش سقف، سیمکشیها و ... میشود تا خودرو آماده نصب بخشهای حفاظتی جدید باشد. البته در نهایت خودروی حاصله همچنان سطوح راحت و مورد درخواست خریدار را عرضه میکند و به همین دلیل بار دیگر تمام تجهیزات به جای خود بازمیگردند.
اکنون نوبت به آغاز فرآیند نصب پنلهای حفاظتی است. در این مرحله هر چند پیشنهاد ویژه شرکت IAC استفاده از پنلهای ویژه ساخت این شرکت است (که 60درصد سبکتر و 10 برابر قویتر از پنلهای رایج هستند) اما مشتری میتواند میان ساختارهای مختلف و یا ترکیبی از اینها یکی را انتخاب کند. غیر از Armormax که کامپوزیتی ساخته IAC است، پنلهای ترکیبی Kevlar مشابه آنچه در بدنه هواپیماهای نظامی و جلیقههای ضدگلوله به کار میرود و یا ورقهای فولادی نیز قابل نصب است. پنلهای کولار قابلیت برش دارند و به همین دلیل تکههای مختلفی از آن را در بخشهای مختلف خودرو نصب میکنند که شامل بدنه، کف و حتی سقف خودرو میشود.
در ادامه نوبت به شیشهها میرسد که در خودروهای ضدگلوله یکی از مهمترین بخشها هستند. این شیشهها باید به گونهای باشند که در عین حال که مانع دید راننده و سرنشینان نمیشوند خواص ضدگلوله نیز داشته باشند. شرکتهای معدودی در جهان توانایی تولید شیشههای ضدگلوله استاندارد را دارند. این شیشهها پروسه لمینیت شدن را در فرآیند تولید به شکلی متفاوت با شیشههای عادی طی میکنند تا ساختار مقاومتری داشته باشند ضمن آنکه لایه محافظ میان آنها نیز توانایی بیشتری در جذب انرژی دارد. به این ترتیب شیشهای حاصل میشود که در صورت برخورد گلوله، با ترک خوردن در محل اطراف برخورد انرژی را مستهلک میکند و مانع از عبور گلوله میشود. در مورد این شیشهها بد نیست بدانید در صورت شلیک از داخل، گلوله از آنها عبور میکند تا سرنشینان خودرو بتوانند در مواقع لازم از خود دفاع کنند. ضخامت این شیشهها بین 7 میلیمتر تا 7 سانتیمتر بسته به محل نصب و سطح حفاظت متغیر است.
با افزودن بخشهای حفاظتی، وزن خودرو افزایش پیدا میکند و این افزایش وزن بسته به سطح حفاظتی میتواند تا بیش از یک تن هم برسد. موتور خودروهایی که به این منظور انتخاب میشوند اغلب توان کافی برای این افزایش وزن را دارند و تغییری در موتور خودرو انجام نمیشود اما معمولاً سیستم تعلیق نیاز به بازنگری و تقویت دارد تا بتوانند وزن زیادتر را به طور عادی و بدون بروز آسیب تحمل کند. از سوی دیگر افزودهشدن وزن به درها میتواند لولاهای آنها را تحت فشار قرار داده تا به مرور درها دچار افتادگی شوند. به این منظور در صورت نیاز لولای سومی به در اضافه میشود تا بتواند وزن اضافه شده را تحمل کند.
با پایان پروسه ضد گلوله کردن خودرو، تجهیزات جدا شده از خودرو به جای خود باز میگردند تا خودرو شکل اولیه خود را به دست آورد. این خودرو اکنون در مقابل حملات با سلاحهای گرم مقاوم است در صورت انفجار نارنجکهای دستی در زیر خودرو نیز سرنشینان آسیب نمیبینند.
خودروی حاصله شاید در ظاهر تفاوت چندانی با خودروهای معمولی نداشته باشد هر چند در زمان حرکت وزن اضافه اندکی شتابگیری آن را نسبت به خودروهای مشابهش کند میکند. اما این ظاهر کار است چرا که سپرهای خودرو پشت پوسته ظاهری زیبای خود سپری فولادی را پنهان کردهاند که به خودرو اجازه میدهد در صورت نیاز و گیر افتادن میان مهاجمان، با ضربه زدن به سایر خودروها، فرار کند بدون آنکه به شاسی خودرو آسیبی برسد. تایرها هم قابلیت حرکت بدون باد را دارند تا در صورت گلوله خوردن بتوانند با سرعت 80 کیلومتر در ساعت از محل فرار کنند.